אופניים בשביל יוון

את המרמור שלנו משבילי האופניים בישראל אפשר לפתור בשתי דרכים: 1 – לטווח הארוך, פעילות מול העיריות שמתעקשות להעדיף את נוסעי הרכב הפרטי. 2. באופן מיידי- נסיעה לחופשה ביוון ובחינת התשתית שבילי האופניים שבערים, שבהשוואה אליהן תל אביב שלנו היא אמסטרדם...

אני תמיד משתדלת לשלב רכיבה בכל נסיעה לחו"ל, לראות את העיר מגובה הכידון זו חוויה תיירותית אחרת לגמרי.

בספטמבר השנה נסעתי עם בן זוג וחברים לכפר יווני Kardamili, הנמצא 4 שעות נסיעה דרומית מאתונה. נסעתי, נהנתי ממזג אויר חמים ופגשתי לא מעט אירופאים מבוגרים ידידותיים וערים ידידותיות פחות לרוכבים והולכי רגל ומשתמשי תחבורה ציבורית. שבילים ומדרכות אין, יש כביש ראשי, בתוך ובין הכפרים דו סטרי והתנועה מהירה ומפחידה. הולכים לצידו, לצד המשאיות הדוהרות. לא נעים. כשיורד גשם וכשחשוך. מפחיד.

בשתי חנויות האופניים מקומיות הציעו לנו לשכור זוג אופניים ב 7-10 יורו ליום כולל קסדה. הרכיבה בכבישים ולאורך הכבישים הרגישה לנו מסוכנת, אז ויתרנו.. בעיירה השכנה, Stoupa, המליצו על מסלול תיירותי נטול רכבים, ושם שכרנו אופניים ורכבנו בשביל מסומן לכפר שליד. מדובר בשביל קצר יחסית (כ-3 ק"מ) כשמצידו האחד הצוקים והים ומצידו השני מטעי זיתים ומסעדות מטופחות. סה"כ ראיתי פה ושם תיירים/ות רוכבים/ות בכביש הבין כפרי.

בכפר אנשים פשוט מחנים את האופניים מחוץ לבית. ללא נעילה, ביום וגם בלילה. במרכז הכפר וגם בסמטאות חשוכות. קיבוץ סטייל.

באתונה לעומת זאת, המצב מעט שונה. כלומר, יש כבישים מסוכנים ואין שבילים לרכב עליהם אבל בניגוד לכפרים מדרכות להולכי רגל ותחבורה ציבורית יעילה, דווקא יש. אבל שבילים - אין. כמעט בעיר עצמה יש לא הרבה עליות וירידות.ומעט רוכבים נצפו עשרות ועוד פחות, רוכבות (5) כולםן על אופני כביש. נהגי הרכבים לא הפגינו אדיבות, או נתנו זכות קדימה לא להולכי רגל ולא לאופניים. הנהגים פשוט צופרים ונוסעים. בעלת הAirbnb שישנתי אצלה השאילה לי אופני כביש חביבים במצב מעולה, רק ללא אוויר כלל מחוסר שימוש. לשאלתי מדוע אינה רוכבת אמרה כריסטינה שמאז שחזרה ממגורים בפריז היא פשוט פוחדת לרכב באתונה. כמי שהתרגלה לשבילים ונוכחות של אופניים בעיר קשה לה לחזור אחורה ולקחת סיכון על חייה. אז אני לקחתי סיכון. ניפחתי את הגלגלים ורכבתי קצת בפארק הקרוב והגדול ואז למרכז העיר בכביש סואן.

מפחיד, אכן מפחיד. מזל שאני תל אביבית מנוסה. במרכז העיר, גדוש התיירים, הרחובות יותר קטנים וצפופים כך שנוצר "מיתון תנועה" טבעי. אז הסתובבתי קצת באופניים וברגל (במקומות הצפופים), ישבתי בבית קפה וראיתי עתיקות כמו תיירת ממושמעת. בערב התלבטתי אם לחזור ברכיבה או לשלב עם המטרו. אפשר להכניס אופניים לרכבת תחתית בכל שעות היום (בהנחה שהמטרו פועל עד 12:00 בלילה) בקרון האחרון. על הרוכב/ת להחזיק את אופניים כל הנסיעה. אין אפשרות לקשור או לקבע. בכניסה ויציאה יש לתת זכות קדימה להולכי רגל (למרות שלא כולםן עושים/ות זאת). אבל אני כאמור, חזרתי ברכיבה.

ביום אחר החלטנו, אני וחברה, לעשות סיור מודרך בעיר באופניים. הכי תיירותי שלנו. מצאנו חנות היפסטרית מקסימה עם אופני ווינטאג' ממוחדשים ויצאנו שנינו לדרך בליווי אגיס, המדריך.

באנגלית מושלמת, בליווי מפה, שמענו על ההיסטוריה הפוליטית והכלכלית של יוון, על התארגנות אזרחית במחאה האחרונה ועל פאנקיסטים שמעדיפים לנסוע בטוסטוסים. ראינו את האיצטדיון האולימפי, את המקדש של זאוס ואת חלופי השומרים המצחיקים מול בניין הממשלה.

לאחר סיבוב במרכז העיר הגענו לשכונת Exarcheia, שם התאכסנו. מסתבר שזו שכונה בתהליכי ג'נטריפיקציה מתקדמים, הזכירה לי שילוב של פלורנטין ושכונת התקווה. רחובות צפופים ומלוכלכים, בתי קפה מקומיים וחנויות ספרים וקהילה של קשישים אותנטים ששתו קפה, בירה, ופטפטו, בהרמוניה עם פאנקיסטיות בגילאים מגוונים. באחת הכיכרות המרכזיות בשכונה ראינו שלטים וכרזות תלויים בפינות רבות. מסתבר שהשלטים הם למען פעילות אקטיביסטית בשכונה. בתמונה הזאת, אנחנו ליד מרפאת חינם לפליטים.

אבל אי אפשר גם בלי תקלות. כמעט בסיום הסיור, עמדנו על המדרכה באיזור הומה תיירים. רכב ניסה לעלות ולחנות על מדרכה ממש קרוב אלינו. המדריך ובעל הרכב החלו להתווכח. האמת זה היה מעט מפחיד. הרכב היה צמוד מאוד. אגיס טען ש"זה המקום שלנו, של האופניים והולכי רגל. לרכבים אין מקום בעיר לכן אסור לתת לו לעבור, ויהי מה". גם שבילי אופניים מיותרים לטענתו. הפתרון הוא כבישים לרוכביםות בלבד. הנהגים צריכים להבין שהעדיפות בכבישים לרוכבים ולהתנהג בהתאם. הרשויות צריכות לעזור להם להבין את זה, ואנחנו הרוכבים, הוא סיכם, צריכים לעזור להם בכך. רק ככה, העיר תשרת את תושביה סיכם אגיס והזמין אותנו להצטרף לרכיבת המסה קריטית שמתקיימת באתונה מדי שבוע.

אז לסיכום, אוהבת את אתונה וגם את הכפרים שביקרתי בהם. לחופשות אופניים אורבניות הם פחות מתאימים...